مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

برای اجرای سند تحول بنیادین، نیازمند نگاه سیستمی و همه جانبه به آن هستیم

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین نیازمند نگاه سیستمی و همه جانبه به آن هستیم و باید از فرسایشی شدن سند در اجرا جلوگیری شود.

دکتر مجید رعنایی مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کمیسیون تخصصی الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سی و ششمین اجلاس مدیران ورسای آموزش وپرورش سراسر کشور، گفت: بدون داشتن نقشه راه اجرایی مورد توافق، تقسیم کارملی و بودجه ریزی مشخص برای اجرایی سازی سند تحول نمی توان در مسیر الگوسازی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در طراحی، اجرا و نظارت طرح های تحولی با نوعی اختلال مواجه بوده ایم، یادآور شد: در مسیر نظارت و ارزیابی بر اجرای سند تحول به شاخص هایی نیاز است. چون در مواردی حتی بین دست اندرکاران اجرا، اختلاف در برداشت و فهم از مفاد سند و مفهوم اجرای آن وجود داشته است.

 رعنایی با تاکید بر اولویت گذاری، تعیین پیشران ها در مسیر اجرای سند تحول و توجه به مدرسه  بعنوان واحد تحول و مسائل و نیازهای آن و همچنین طرح مسئله رتبه بندی مدارس، دغدغه ها و نگرانی های مدیران و روسای مناطق را از آسیب احساس طبقاتی شدن آموزش جدی دانست و افزود: در این زمینه باید با دقت و توجه به همه جوانب کار اقدام کرد.

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه مفهوم و مفاد سند مبهم،کلی، ذهنی و تئوریک است، اظهار کرد: سند باید به شاخص های اجرایی تبدیل شود.

رعنایی با اشاره بر اینکه سند تحول بنیادین برای اجرای کامل باید به گفتمان و دغدغه ملی تبدیل شود، تاکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین نیازمند نگاه سیستمی و همه جانبه به آن هستیم و باید از فرسایشی شدن سند در اجرا جلوگیری شود.

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان با اشاره به نظر برخی از شرکت کنندگان که  عنصر خانواده در سند مورد توجه روشن و جدی قرار نگرفته است،گفت: من هم مانند شما معتقدم باید به خرد جمعی برگردیم و سند و مفاد آن را به دل مدارس ببریم و تغییر را از خودمان شروع کنیم.

 گفتنی است کمیسیون تخصصی الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دو نوبت با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، معاونان آموزشی و پرورشی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

سند تحول بنیادین